• Информационни технологии в управлението

    Slide 1
  • специалност

    Информатика и информационни технологии в бизнеса

    Slide 2
  • специалност

    Компютърни науки

    Slide 2
  • Русенски университет

    "Ангел Кънчев"

    Slide 3

Информационни технологии в управлението

Дисциплината доизгражда знанията на студентите в областта на управлението и технологиите за осигуряването му с информация, като се задълбочава в проблемите, разглеждани в дисциплините от областта на стопанското управление и икономиката. Студентите усвояват необходимите им знания за съвременните управленски информационни технологии, изучават зависимостта и синхрона между потребностите на управлението от информация и технологиите за нейното осигуряване.

В лекциите се разглеждат въпроси, свързани със структурата на управленските информационни системи и технологиите за тяхното прилагане. Разгледани са принципите на изграждането, функционирането и взаимодействието на съвременните интегри-рани информационни системи в управлението. В упражненията студентите изучават работата на основните модули за управление на материални, технически, финансови и човешки ресурси като информационен процес.

Лекции

Съдържание

Информационни системи и технологии в бизнеса

Въпроси за самоподготовка

  1. Каква е последователността (хронологията) в развитието на информационните системи в управлението?
  2. Каква е последователността на етапите в информационния цикъл?
  3. Каква е разликата между системите за управление с обратна връзка, системи за управление с прогнозиране и системи за превантивно управление?
  4. В какви направления протичат информационните потоци между  звената в организацията и елементите на външната среда?
  5. Какви типове обработки на данни се правят в системите за предаване на информация (TPS)?
  6. Кои са основните критерии за избор на управленска информационна система?
  7. Каква е връзката между отделните подсистеми на УИС (EIS, DSS, OIS), нивата на мениджмънт и типовете решения, които системите подпомагат.

Информационните технологии в управлението на стопанската организация

Въпроси за самоподготовка

  1. Кои са типичните документи (отчети, справки), които генерират информационните системи обслужващи различните нива на управление?
  2. Какво включва системата за предаване и преработка на информация (TPS)?
  3. Какви основни типове отчети генерира Информационната Система за Оперативно управление и какво съдържат те?
  4. Кои са основните подсистеми на информационната система за оперативна информация (OIS) в една фирма?
  5. Кои са основните елементи на ERP II информационните системи?
  6. Кои са предимствата на ERP системите?
  7. Какви проблеми при внедряването на ERP  системите могат да възникнат?

Маркетингова информационна (под)система. CRM

Въпроси за самоподготовка

  1. Каква е структурата на маркетинговата информационна система?
  2. Кои са основните процеси при използването на маркетинговата информационна система за управление?
  3. Кои са основните данни, които се поддържат в маркетинговата информационна система за управление?
  4. Какво представлява CRM системата
  5. Кои са основните етапи за избор и ефективна реализация на CRM системата?

Информационна (под)система за управление на производството. MES

Въпроси за самоподготовка

  1. Какво е MES?
  2. Каква е структурата на информационната система за управление на производството?
  3. Кои са основните процеси в използването на информационната система за управление на производството?
  4. Кои са основните данни, които се поддържат в информационната система за управление на производството?
  5. Какви програмни продукти се използват в областта на проектирането на продуктите?

Финансова информационна (под)система. FM

Въпроси за самоподготовка

  1. Кои са основните процеси при използването на финансовата информационна система?
  2. Кои са основните данни, които се поддържат във финансовата информационна система?
  3. Какво представлява бюджетът?
  4. Какви видове одити има?

Информационна (под)система за управление на човешките ресурси

Въпроси за самоподготовка

  1. Кои са основните процеси при използването на информационната система за управление на персонала?
  2. Кои са основните данни, които се поддържат в информационнаta система за управление на персонала?
  3. Какъв е обхвата на информацията според нивата на управление на човешкия потенциал?
  4. Кои са основните модули в информационната система за управление на персонала?

Информационна (под)система за управление на материалните ресурси

Въпроси за самоподготовка

  1. Кои са основните процеси при използването на информационната система за управление на материалните ресурси?
  2. Кои са основните данни, които се поддържат в информационнаta система за управление на материалните ресурси?
  3. Какво представлява концепцията за управление на веригата за доставки?

Информационна (под)система за подпомагане на решения

Въпроси за самоподготовка

  1. Кои са основните етапи в процеса на вземане на решения?
  2. Какви примери за видове решения според нивото на управление и видовете решения (структурираността на решенията) може да посочите?
  3. Какви типове системи за подпомагане на решенията познавате?
  4. Кои са елементите на DSS?
  5. С какви данни работи DSS?

Информационна (под)система на висшето ръководство

Въпроси за самоподготовка

  1. Кои са основните характеристики на информационната система на ръководителя?
  2. В какви области могат да се използват Брейн-сторминг диаграмите?
  3. Какви са областите на приложение на графичния редактор VISIO в областта на вземането на решения?

Активна форма на обучение - Реферат

Реферат

по дисциплината: Информационни технологии в управлението

1. Тема: Анализ на технологиите за управление във фирма …

2. Съдържание:

  • Въведение
  • 1. Изследване на информационните технологии в организацията (информация, документи, източници, софтуер …)
  • 2. Анализ на съвременните информационни технологии за управление
  • 3. Заключение (изводи и препоръки)
  • Литература/източници

3. Обем: 8-12 стр.

4. Избор на обект: Всеки студент избира една организация, фирма, филиал или обособено звено за обект на Реферата. Препоръчително е да има връзка със служител от организацията, който да предостави информация за състоянието на обекта, използваната за управлението информацията и технологиите, които се използват за нейното осигуряване и обработка.

5. Набиране на информация: За ефективно изпълнение на реферата е важно да има достъп до информацията, с която работят в избрания обект: документи, система за информационно осигуряване, програмни продукти и технологии.

Въпроси, на които да се потърсят отговори при проучването:

  • С какви документи се работи в организацията?
  • Каква е организационната структура?
  • Кратко описание на оперативната информация с която се работи: Какво съдържа? Какви документи се използват? Има ли приети правила за съставяне на документи, има ли стандартни бланки за съставяне на документи?
  • Какви програмни продукти се използват? Как е организирано въвеждането на информацията в организацията? Как се управлява достъпа до фирмената информация?
  • Има ли изградена обща структура на съхраняване и обработка на данни и информация? Как се съхранява информацията – бази данни, самостоятелни файлове; на персонални компютри, в сървър и достъп чрез локална мрежа, достъп чрез интернет?
  • Кой отговаря за управлението на информацията, компютърната и комуникационната техника? o Използват ли се въведените данни от други звена и ръководители?
  • Какви проблеми с осигуряването и използването на информацията във фирмата съществуват? o Използват ли се съвременни информационни технологии като ERP PLM, PDM, CRM, други? Познават ли се? Въпросите са препоръчителни. Не е задължително непременно да се отговори на всички.

6. Съставяне на реферата:

В първа част се представя в обобщен вид събраната информация за фирмата/организацията обект на реферата. Посочват се източниците и вида на данните и информацията за управление, технологиите и програмните продукти с които се работи. Маркират се слабостите и проблемите по осигуряването и обработката на информацията.

Втората част съдържа проучване на информационните технологии за управление и сравнение на предлаганите на пазара системи. Анализът се прави от гледна точка на потребностите на организацията/фирмата от конкретни модули за осигуряване и обработка на управленска информация.

В заключението се представят обобщените резултати от анализа на информационното осигуряване на управлението и препоръките за създаване/подобряване на информационната система за управление. Те могат да включват предложение за внедряване на конкретни модули, изграждане на интегрирана информационна система, внедряване на стандартизирани бланки на документи, повишаване квалификацията на персонала, изграждане на фирмена база данни и др. Предложенията трябва да бъдат обосновани и по възможност конкретизирани.

Структура на реферата

Допълнителна информация

Учебна документация

Учебна програма

Учебна литература

Основна литература

Петков Ал., Информационни технологии в управлението,fbm.uni-ruse.bg/d/itu, 20015

Петков Ал. Управленски информационни системи. Примакс ООД, Русе 2004

Сариев, И., Мениджмънт на информацията, Класика и стил, София, 2007, 276 с., ISBN: 9789543270415

 

Допълнителна литература

Access 2010 (Онлайн видео уроци), http://www.gcflearnfree.org/access2010

Карачанов К., М. Стоева, Информационни и управляващи системи I и II т. УниСофт Пловдив – 1998г.

Саймон А., Стратегические Технологии баз данньх., Москва Финансь и статистика, 1999.

Mc Kewon, Patrick G., Management information systems. Managing with computers,The Dryden Press 1993

Open Source Management Solution http://openerp.com/,2009

OpenBravo – The Agile ERP,  www.openbravo.com , 2011

Тужаров, Х., Информатизация на бизнеса, http://tuj.asenevtsi.com/BIS09/Index.htm, 2009

http://www.mapics.com/worldwide/bg/software/syteline/ Бяла книга на българското електронно правителство.

София : Сага Текнолъджи, 2006, . - 20 с.; < http://www.sagabg.net/pdf/WhitePaper_BG.pdf >

Внедряванията на ERP системи в България // CIO, бр. 4, 2001 www.cio.bg

Кръстева, Надя, Българският пазар на бизнес софтуер – в период на възходящо развитие // CIO, бр. 11, 2006 www.cio.bg

Кръстева, Надя, Българският пазар на бизнес софтуер – след количествените натрупвания настъпват качествените промени // CIO, бр. 11, 2007 www.cio.bg

Кръстева, Надя. Интегрираните решения превземат пазара на бизнес софтуер // CIO, бр. 10, 2005 www.cio.bg

Михайлов, Георги, Информационните технологии в помощ на малкия и средния бизнес / Център за икономическо развитие. - София: „РАН Дизайн”. - 2003.- 28 с.; ISBN 954-9821-29-3 http://www.ced.bg/uploads/publication/Internet.pdf

Недялков, Антон. Анализ на софтуерния пазар в България / Антон Недялков. // Вiсник Сумського Нацiонального Аграрного Унiверситету, Серiя: Фiнанси i кредит [2], с. 279-291

Папазова, Бистра, Софтуер за фирмено управление / Бистра Папазова. // PC W o r l d Б ъ л г а р и я, IХ, 2001, N 7, с. 18-23

Графици, изпити

График

Изпитни дати, Задочно обучение

29.2.2020 от 10:00 в зала 2Б.408

4.4.2020 от 9:00, зала 2Б.408

Резултати от изпитите - ИИТБ редовно, 2019-20, летен семестър

Колеги, моля попълнете АНКЕТАТА за обратна връзка.

Анкета

Анкета за обратна връзка

Контакти

доц. д-р Александър Петков, каб. 2Б.411, apetkov@uni-ruse.bg

гл.ас. д-р Мирослава Бонева, каб. 2Б.411, mboneva@uni-ruse.bg